نقش مالیات بر ارزش افزوده در مصرف کالا

مالیات بر ارزش افزوده به جریان معاملات و مبادلات کالاها نظم بخشیده و آنها را مستند و قابل کنترل می کند و در نتیجه امکان تصمیم گیری های سنجیده را در امور اقتصادی برای دولت فراهم می نماید .
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف تولید و توزیع براساس درصـدی از ارزش افـــزوده کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده اخذ می گردد . این نوع مالیات انگیزه های سرمایه گذاری را افزایش می دهد. همچنین در خلال فرآیند تولید یعنی از کارخانه تا محل فروش به صورت مرحله به مرحله اخذ می گردد .
در مالیات بر ارزش افزوده از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، حق دارد کل مالیات‌های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی کسر کرده و ما به تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات درنظر می‌گیرند. این مالیات از مهم ترین درآمدهای خزانه شهرداری ها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولا به حساب خزانه دولت وارد و از آنجا طبق قانون بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی اجرای صحیح قانون این نوع مالیات در چارچوب یک برنامه کلان اقتصادی و به دور از بخشی نگری سبب برقراری عدالت در پرداخت مالیات می شود. مالیات بر ارزش افزوده با توجه به وضعیــت اقتصادی کشور می تواند حالت انعطاف پذیر داشته باشد.
در هنگام رونق اقتصادی چون این نوع مالیات بر کالاها و خدمات اعمال می شود ، با افزایش سطح تولید میــزان وصولی این منبع افزایش می یابد. از طرف دیگر در زمان رکود اقتصادی با کاهش سطح تولیدات ، میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده نیز تقلیل می یابد و در نتیجـــه از فشار فــزاینده بــار مالیاتی بر طبقات مختلف جامعه در زمان رکود کاسته می شود و به سبب وسعت دامنه منابع وصول این مالیات معمولا بیشتر کالاها و خدمات را در بر می گیرد .
در بحث مالیات بر ارزش افزوده مصرف کننده از قبل می داند که بر مبنای سبک زندگی و فعالیت اقتصادی خود چه میزان مالیات را باید پرداخت کند و این آگاهی بر سبک زندگی، الگوی مصرف شهروندان و کسب و کار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و همگان را به این توافق نظر می رساند که بهره مندی بیشتر از کالا و خدمات نیازمند سهم بیشتر در مالیات بر ارزش افزوده است که این نظر همان عدالت مالیاتی در عرصه اقتصاد کشور است.
همچنین با نظر به محدودیت منابع کشور، می توان با افزایش نرخ این مالیات بر کالاهای لوکس و تجملی، مصرف این گونه کالاها را محدودتر نموده و در مقابل، منابع کشور را به تولید بیشتر کالاهای اساسی و ضروری سوق داد. این امر به نوبه خود موجب می شود که افراد جامعه در عادات مصرفی خود تجدید نظر کرده و در حقیقت الگوی مصرفی را اصلاح و از مصرف کالاهای غیر ضروری اجتناب کنند.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا09123356470-09124080325  Info @ tadbiracc.ir

موسسه خدمات مالي و حسابداری تدبیر نگر امین در راستاي كمك به شركتها در جهت تحقق اهداف آنها تا به امروز توانسته با شعار صداقت ، مشتری مداری ، اعتماد متقابل قدمهای محکم و استواری را در جهت پیشبرد اهداف خود بردارد .

خبرنامه سایت:

برای ثبت نام لطفا اطلاعات خود را وارد کنید .

تماس با ما:

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا
دفتر شهریار: میدان فرمانداری، ابتدای بلوار شهید کلهر، پلاک 41، طبقه سوم، واحد 9
تلفن تماس : 

09124080325

09123356470