نقش مالیات بر ارزش افزوده در مصرف کالا

مالیات بر ارزش افزوده به جریان معاملات و مبادلات کالاها نظم بخشیده و آنها را مستند و قابل کنترل می کند و در نتیجه امکان تصمیم گیری های سنجیده را در امور اقتصادی برای دولت فراهم می نماید .
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف تولید و توزیع براساس درصـدی از ارزش افـــزوده کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده اخذ می گردد . این نوع مالیات انگیزه های سرمایه گذاری را افزایش می دهد. همچنین در خلال فرآیند تولید یعنی از کارخانه تا محل فروش به صورت مرحله به مرحله اخذ می گردد .
در مالیات بر ارزش افزوده از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، حق دارد کل مالیات‌های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی کسر کرده و ما به تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات درنظر می‌گیرند. این مالیات از مهم ترین درآمدهای خزانه شهرداری ها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولا به حساب خزانه دولت وارد و از آنجا طبق قانون بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی اجرای صحیح قانون این نوع مالیات در چارچوب یک برنامه کلان اقتصادی و به دور از بخشی نگری سبب برقراری عدالت در پرداخت مالیات می شود. مالیات بر ارزش افزوده با توجه به وضعیــت اقتصادی کشور می تواند حالت انعطاف پذیر داشته باشد.
در هنگام رونق اقتصادی چون این نوع مالیات بر کالاها و خدمات اعمال می شود ، با افزایش سطح تولید میــزان وصولی این منبع افزایش می یابد. از طرف دیگر در زمان رکود اقتصادی با کاهش سطح تولیدات ، میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده نیز تقلیل می یابد و در نتیجـــه از فشار فــزاینده بــار مالیاتی بر طبقات مختلف جامعه در زمان رکود کاسته می شود و به سبب وسعت دامنه منابع وصول این مالیات معمولا بیشتر کالاها و خدمات را در بر می گیرد .
در بحث مالیات بر ارزش افزوده مصرف کننده از قبل می داند که بر مبنای سبک زندگی و فعالیت اقتصادی خود چه میزان مالیات را باید پرداخت کند و این آگاهی بر سبک زندگی، الگوی مصرف شهروندان و کسب و کار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و همگان را به این توافق نظر می رساند که بهره مندی بیشتر از کالا و خدمات نیازمند سهم بیشتر در مالیات بر ارزش افزوده است که این نظر همان عدالت مالیاتی در عرصه اقتصاد کشور است.
همچنین با نظر به محدودیت منابع کشور، می توان با افزایش نرخ این مالیات بر کالاهای لوکس و تجملی، مصرف این گونه کالاها را محدودتر نموده و در مقابل، منابع کشور را به تولید بیشتر کالاهای اساسی و ضروری سوق داد. این امر به نوبه خود موجب می شود که افراد جامعه در عادات مصرفی خود تجدید نظر کرده و در حقیقت الگوی مصرفی را اصلاح و از مصرف کالاهای غیر ضروری اجتناب کنند.

برگزاری نخستین جلسه شورای عالی پس از مجمع

شامگاه گذشته، در نخستین جلسه شورای عالی جدید انجمن، انتخابات تعیین سمت‎های شورای عالی (موضوع ماده 29 اساسنامه) انجام شد. مطابق تصمیمات متخذه در این جلسه، اعضای شورای به اتفاق آراء با ابقاء رحمت اله صادقیان در سمت رئیس، یحیی حساس یگانه در سمت نایب رئیس، هوشنگ خستوئی در سمت خزانه‎دار و محسن قاسمی (با حفظ سمت دبیرکل) در سمت دبیر جلسات شورای عالی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، جلسه شورای عالی با حضور اعضای منتخب مجمع عمومی عادی سالانه مورخ سه‎شنبه، 28 دی 1395، ساعت 17:00 روز گذشته در محل انجمن برگزار شد. در آغاز این جلسه، در اجرای ماده (1) آیین‎نامه داخلی شورای عالی (مصوب 21 اسفند 1385) نتایج انتخابات مجمع عمومی عادی سالانه توسط رحمت اله صادقیان، رئیس پیشین شورای عالی، خوانده شد. در ادامه، شرح اقدامات در جریان و ناتمام انجمن توسط وی به اطلاع اعضای شورای عالی رسید. سپس، همگی اعضاء از خدمات اعضای خارج شده از شورای عالی – مهدی سوادلو، اسفندیار گرشاسبی، و محمد منیری – قدردانی و سپاسگزاری کردند.

در ادامه جلسه، در اجرای ماده 29 اساسنامه، مبنی بر انتخاب رئیس، نایب رئیس، خزانه‎دار، و دبیر جلسات شورای عالی، اعضای حاضر در جلسه ضمن قدردانی و سپاسگزاری از خدمات برجسته انجام‎شده توسط رحمت‎اله صادقیان طی یک سال گذشته، به اتفاق آراء مقرر کردند صاحبان سمت‎های شورای عالی برای یک سال آینده در سمت‎های خود ابقاء شوند. بر این مبنا، طی دوره یک ساله آینده رحمت اله صادقیان در سمت رئیس، یحیی حساس یگانه در سمت نایب رئیس، هوشنگ خستوئی در سمت خزانه‎دار و محسن قاسمی (با حفظ سمت دبیرکل) در سمت دبیر جلسات شورای عالی ابقاء شدند.

سپس، در اجرای تبصره بند (ت) ماده 34 اساسنامه، اعضای رابط شورای عالی در کارگروه‎های هفت‎گانه انجمن به شرح زیر تعیین شدند:

    مصطفی باتقوا، رابط کارگروه پذیرش و آزمون اعضاء
    عبدالرضا تالانه رابط کارگروه آموزش حرفه‎ای
    یحیی حساس یگانه رابط کارگروه پژوهش
    رحمت‎اله صادقیان و منصور شمس احمدی رابطان کارگروه همایش
    سعید جمشیدی فرد رابط کارگروه انتشارات
    هوشنگ خستوئی رابط کارگروه مقررات و رهنمودها
    غلامحسین دوانی و امیر ابراهیم‎زاده رابطان کارگروه روابط عمومی و امور بین‎الملل

در خصوص تعیین مکان، تناوب، و زمان تشکیل جلسات شورای عالی طی یک سال آینده نیز برنامه زمابندی پیشنهادی محسن قاسمی، دبیرکل و دبیر جلسات شورای عالی مبنی بر برگزاری 18 جلسه از 16 بهمن 1395 (که استثنائاً شنبه برگزار شد) تا 15 آبان 1396، دوشنبه هر دوهفته، ساعت 16:30 در پاییز و زمستان و ساعت 17:30 در بهار و تابستان موافقت شد.

پذیرش اظهارنامه مؤدیان منوط به تکمیل پایگاه اطلاعات مالیاتی است

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به دسترسی به حساب‌های بانکی گفت:‌ پذیرش یا عدم پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی منوط به تکمیل طرح جامع مالیاتی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه حسابداران رسمی  به نقل از فارس، علی رستم پور در پاسخ به این سؤال که وضعیت ایجاد پایگاه اطلاعاتی هویتی حسب ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم چگونه است و چند دستگاه در این زمینه همکاری داشته­ و دارند، اظهار داشت:‌ در اجرای مفاد ماده (120) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل اجرایی مصوب هیأت وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به طراحی و پیاده‌سازی پایگاه اطلاعات درآمدی و هزینه‌ه­ای مؤدیان مالیاتی در دو سال اول برنامه پنجم توسعه بوده است.
مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود:‌ وفق ماده مذکور و آییننامه اجرایی آن که مصوب هیأت وزیران بود، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مالک اطلاعات، موظف شدند، مطابق با دستورالعمل تبادل اطلاعات، اطلاعات هویتی- درآمدی مؤدیان مالیاتی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. بر اساس این تکلیف، سازمان امور مالیاتی کشور دراجرای نسبت به راه­ اندازی پایگاه اطلاعات مؤدیان در اوایل سال 1392  اقدام و ضمن مکاتبه با دستگاه­‌های اجرایی، جلسات متعددی با دستگاه‌ها جهت تبادل اطلاعات برگزار کرد.
وی با اشاره به اینکه در اصلاحیه قانون مالیات­های مستقیم جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی سازمان دو حکم شاخص و قوی یعنی مواد 169 و 169 مکرر به تصویب رسید، تصریح کرد: اولی الزام مؤدیان به ارائه فهرست معاملات را پوشش می‌دهد و دومی در راستای ماده 120 برنامه پنجم توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی از طریق دریافت اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان خواهد بود.
به گفته رستم پور با استناد به تبصره (5) ماده (169) مکرر آئین­ نامه اجرایی ماده 169 مکرر به تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسید و در تاریخ دوم بهمن جهت اجرا ابلاغ شد.

تاثیر مالیات در توسعه زیرساخت های شهری

اگرچه در مقوله توسعه و رشد جوامع مختلف مولفه های گوناگونی ایفای نقش می کنند، اما توجه به عوامل اقتصادی و تلاش در راستای رشد و ارتقای شاخصه های مالی و پولی از جمله نکات کلیدی و پر رنگ در جهت توسعه کشورها به حساب می آیند.
بر این اساس سعی و ممارست دولتمردان و رجال اقتصادی هر کشور در تسهیل فرآیندهای تولیدی و افزایش سرعت چرخ های اقتصادی از جمله عوامل بدیهی در پویایی نظام اقتصادی می باشد. در این میان مالیات به عنوان یکی از اصلی ترین اهرم های موجود در بخش های خرد و کلان اقتصاد نقش بسزایی در تسریع رشد اقتصاد داشته و امروزه کمتر کشوری است که آن را به عنوان ستون مستحکم اقتصادی قبول نداشته باشد.
اما آنچه که در خصوص مالیات و اثرات شگرف آن کمتر مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار گرفته است، نقش این عامل کلیدی اقتصاد در توسعه زیرساخت های شهری می باشد. مالیات به عنوان یکی از مهم ترین منابع مالی دولت در جهت رفع نیازهای شهروندان و تامین بودجه کشور توانسته اثرات چشمگیری در روند فعالیت های جاری یک کشور داشته باشد. اما نقش آن در توسعه زیرساخت های شهری از جمله تاثیرات بسیار مهم در پویایی نظام های اقتصادی می باشد.
فارغ از آنکه درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر چه عامل تاثیر گذاری در تامین درآمدهای دولت بوده و زمینه ساز رهایی اقتصاد از درآمدهای نفتی شده است، رشد درآمدهای مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده و به تبع آن اختصاص بخشی از این درآمد مالیاتی به شهرداری ها توانسته نقش سازنده و اثرگذاری در توسعه زیرساخت های مهم شهری داشته باشد. نگاهی اجمالی به سطح پیشرفت های چشمگیری که در کلان شهرهای کشور و خصوصا در زمینه توسعه حمل و نقل شهری در سال های پس اجرای قانون مالیات برارزش افزوده حادث شده است، می توان رد پای اثر بخش درآمدهای مالیاتی را در توسعه و آبادانی شهرهای کشور به وضوح دید.
از سوی دیگر و در سطح روستاها نیز اختصاص بخشی از درآمدهای واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری ها موجبات تحولات و تغییرات مثبتی در توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته شده است. اما در این میان اساسی ترین نکته در زمینه درآمدهای ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده آن است که عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر و یا منطقه ای صرفا جهت عمران و آبادانی همان منطقه مصروف می گردد که این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان و اهالی هر منطقه در تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت.
اگرچه تاثیرات شگرف تر درآمدهای مالیاتی در زمینه توسعه زیر ساخت های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی موجود می باشد، اما توسعه خدمات روز افزون شهرداری ها و دهیاری ها در تسهیل خدمات شهری و اجتماعی نیز می تواند گوشه ای از دستاوردهای بزرگ نظام اقتصادی و مالیاتی کشور در خصوص امر مالیات ستانی و ارائه خدمات به شهروندان باشد.

تمدید زمان ارسال صورت معاملات فصل پاییز تا پایان فروردین 96

عاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور از تمدید زمان ارسال صورت معاملات فصل پاییز تا پایان فروردین 96 خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، نادر جنتی، معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد:
به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی، نحوه ارسال فهرست معاملات توسط اشخاص موضوع آئین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31 تیرماه 94، برای کلیه فصول سال 95 کماکان مطابق مقررات و دستورالعمل های قبلی صادره توسط سازمان امور مالیاتی کشور بوده و البته مهلت ارسال اطلاعات معاملات فصل پاییز سال 95 تا پایان فروردین ماه سال 96 تمدید می گردد.
وی علاوه بر این خبر، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 95 با عنایت به حذف امکان ارسال اطلاعات فروش در گزارش امتناع وفق قانون مالیات مستقیم مصوب 31 تیرماه 94 ، فعالان اقتصادی در هنگام فروش کالا یا خدمات به دیگر فعالان اقتصادی، مکلف به درج شماره اقتصادی خریدار در گزارشات فهرست معاملات می باشند.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا09123356470-09124080325  Info @ tadbiracc.ir

موسسه خدمات مالي و حسابداری تدبیر نگر امین در راستاي كمك به شركتها در جهت تحقق اهداف آنها تا به امروز توانسته با شعار صداقت ، مشتری مداری ، اعتماد متقابل قدمهای محکم و استواری را در جهت پیشبرد اهداف خود بردارد .

خبرنامه سایت:

برای ثبت نام لطفا اطلاعات خود را وارد کنید .

تماس با ما:

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا
دفتر شهریار: میدان فرمانداری، ابتدای بلوار شهید کلهر، پلاک 41، طبقه سوم، واحد 9
تلفن تماس : 

09124080325

09123356470