با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اتخاذ شد بسته حمایتی سازمان مالیاتی، ویژه سال 1399

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، جهت حمایت از بخش های اقتصادی کشور، از تصویب پیشنهادات حمایتی این سازمان از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و و تصویب و اجرای آن در قالب بسته سیاستی و حمایتی سران قوا در سال 1399 خبر داد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا با اشاره به اینکه به منظور حمایت از مودیان محترم مالیاتی در شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، پیشنهاداتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال و در نهایت این شورا پیشنهادات مذکور را به تصویب رساند، عنوان داشت: امیدواریم این مصوبات شرایطی را فراهم آورد تا مودیان محترم فارغ از هر گونه نگرانی، در فرصت مناسبی که ایجاد می شود به تکالیف قانونی خود در سال آینده عمل نمایند.
وی با اشاره به مصوبه مهم این شورا در حمایت از بخش بهداشت و درمان در شرایط شیوع بیماری کرونا درکشور، بیان داشت: به موجب مصوبه مذکور، کمک های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه سال 1398 و سه ماهه اول سال 1399 جهت تامین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی جهت مبارزه با ویروس کرونا که مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می شود.
وی افزود: براساس این مصوبه، اشخاص مذکور می توانند به صورت هایی که تشخیص می دهند کمک های خود از قبیل مایحتاج عمومی و اختصاصی از قبیل تجهیزات و لوازم مصرفی مراکز درمانی موصوف را تامین نمایند و این کمک ها بعنوان هزینه قابل قبول از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد شد.
دکتر پارسا تصریح کرد: تمدید سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398 ( 15 فروردین 1399 ) تا تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1399 از دیگر مصوبات این شورا بوده است. با این مصوبه، مودیان نگرانی از بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده دوره چهارم سال 1398 نخواهند داشت.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در این بسته حمایتی مصوب شد که کلیه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم از فصل نهم قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است، تا پایان اردیبهشت ماه 1399 متوقف شود. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی کشور به موجب اختیارات قانونی که دارد می‎تواند بدهی مالیاتی بدهکاران خود را به صورت قهریه از طریق مسدودی حساب های بانکی و سایر رویه های قانونی وصول نماید، لیکن با توجه به شرایط موجود، براساس این مصوبه تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399، هیچگونه اقدام اجرایی جهت وصول مالیات بعمل نمی آورد.
وی همچنین اظهار داشت: با عنایت به تصمیم سران قوا، صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم تا پایان شهریور ماه سال 1399 نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این شورا همچنین به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داد در سال 1399، در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (‎اعم از اصل مالیات و عوارض و جرایم) قانون مالیات‎های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی در اجرای ماده 167 قانون مالیات های مستقیم به اتمام رسیده باشد و اینگونه مودیان قادر به پرداخت بدهی خود نباشند، نسبت به ارایه مهلت جدید پرداخت بدهی به مدت حداکثر سه ماه و تقسیط به مدت شش ماه فارغ از مهلت سه ساله مذکور در ماده 167 قانون مالیات های مستقیم اقدام نماید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس مصوبه این شورا، همچنین در مواردی که طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از تاریخ اول اسفند 1398 لغایت 15 اردیبهشت 1399 باشد، مهلت اعتراض حداکثر تا تاریخ 31 خردادماه تمدید می شود.
دکتر پارسا اضافه کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب 1381/10/22به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا تاریخ 30 آذرماه 1399 ، از دیگر مصوبات این شورا بوده است.
وی تاکید کرد: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، همچنین تاریخ لازم‎الاجرا شدن ارزش معاملاتی تعیین شده در اجرای مقررات ماده 64 قانون مالیات‏های مستقیم مصوب 1394/4/31 برای اجرا در سال 1399 از یک ماه به چهارماه پس از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک افزایش یافت.
 

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبرداد: لغو جلسات هیات های حل اختلاف اشخاص حقوقی تا پایان فروردین 1399

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از لغو جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی برای اشخاص حقوقی در کلیه منابع مالیاتی تا پایان فروردین سال 1399 خبر داد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امورمالیاتی کشور، گفت: به منظور جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و همچنین تکریم مودیان محترم مالیاتی و همکاران سازمان، جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی برای اشخاص حقوقی نیز درکلیه منابع مالیاتی تا پایان فروردین سال 1399 لغو می گردد.
وی با تاکید بر اینکه این امر مانع از تشکیل جلسات مزبور به درخواست اشخاص یاد شده نخواهد بود، خاطرنشان کرد: گواهی های ثبت نام موقت در نظام مالیات بر ارزش افزوده که اعتبار آن تا سه ماهه منتهی به سال 1398 بوده و یا در فروردین ماه سال 1399 منقضی می گردد نیز تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399 دارای اعتبار خواهد بود. البته مفاد این بند شامل شرکت های فاقد اعتبار که اسامی آنان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج گردیده نمی باشد.
گفتنی است پیش از این نیز، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، از لغو جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی اشخاص حقیقی در کلیه منابع مالیاتی از تاریخ 12 اسفند ماه و موکول شدن آن به سال 1399 خبر داده بود.

راههای مقابله با فرار مالیاتی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزارهای پیشرفت و توسعه اقتصادی در نظام بین الملل، شفافیت اقتصادی و جلوگیری از پنهان کاری در معاملات اقتصادی می باشد. بر این اساس یکی از عمده ترین برنامه های اقتصادی کشورهای صنعتی دنیا تلاش جهت شفاف سازی اقتصادی و مبارزه جدی ایشان با اقتصاد زیرزمینی می باشد. به طور یقین شفافیت اقتصادی فارغ از اینکه مانعی اصلی در برابر قاچاق کالا بوده و باعث رونق کسب و کار اقتصادی در سطح بازارهای داخلی گردیده و همین زمینه ساز کاهش نرخ بیکاری می گردد، از سوی دیگر یکی از ملزومات جدی در جهت بسط عدالت اجتماعی و اقتصادی می باشد. چراکه شفافیت اقتصادی موجب می شود تا نظام مالیاتی بتواند براساس شواهد و قراین واقعی اقدام به اخذ مالیات نموده و با اعمال عدالت مالیاتی، زمینه ساز عدالت اقتصادی و اجتماعی شود. اما حال سوال اصلی و مهم اینجاست که شفافیت اقتصادی چگونه حاصل می گردد؟ آیا همه بخش ها و بنگاه های اقتصادی حاضر به پذیرش رویکرد شفافیت در نظام اقتصادی می باشند؟ به طور یقین پاسخ ما به این پرسش آری نخواهد بود. چراکه در همه کشورهای دنیا و در تمامی نظام های اقتصادی بخش هایی وجود دارند که منافع خود را در اقتصاد پنهان و زیرزمینی به دست می آورند و شفافیت اقتصاد چالشی جدی در برابر سود آوری ایشان خواهد بود. پس عامل شفافیت اقتصادی رویکردی است که نیازمند تلاش های طاقت فرسای بخش های تصمیم گیری اقتصادی در کشورهای مختلف دنیاست و نظام های اقتصادی جهت نیل به این هدف باید از ابزارهای کارگشا و موثری بهره برداری نمایند تا در کنار ایجاد شفافیت در عرصه مراودات اقتصادی به ایجاد رونق در نظام کسب و کار بپردازد. در این راستا نظام مالیاتی ایران در طول سال های اخیر با اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی را موظف نموده تا اقدام به ارائه صورت معاملات فصلی خود نمانید. که براساس این قانون مودیان مالیاتی ملزم به ارائه گزارشی نسبت به فعالیت های اقتصادی خود در قالب صورت معاملات خواهند بود. اگرچه اقداماتی از این دست در کشورهای صنعتی و پیشرفته از سال های دور اجرایی شده است، اما باز هم این رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص ارائه صورت معاملات فصلی از سوی مودیان و یا اجرای قوانینی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده بیانگر عزم جدی دستگاه های تصمیم گیری کشور در عرصه اقتصادی جهت نیل به ایجاد نوعی شفافیت در نظام اقتصادی ایران می باشد. متاسفانه تجارب تلخ فسادهای اقتصادی بزرگ در سال های اخیر بیانگر این واقعیت مهم است که تا همه دستگاه های حاکمیتی و اقتصادی دولت به طرف وضع و اجرای قوانینی در راستای شفافیت عملیات های پولی و بانکی بنگاه های اقتصادی حرکت نکنند، شاهد رخ دادن مواردی گزاف و پر هزینه ای چون اختلاس ها و بدهی های بانکی خواهیم بود. لذا عزم جدی نظام مالیاتی را می توان در این راستا مسئله ای کاملا مثبت در کارنامه این دستگاه دولتی در نظر داشت. بدون شک وجود چنین قوانین مهم و موثری در نظام مالیاتی ایران گویای چشم انداز توسعه محور بخش های کلان اقتصادی کشور از جمله سازمان امور مالیاتی کشور می باشد که امید است با تداوم این رویکرد شاهد تدوین و اجرای قوانین مالیاتی با محوریت پیشرفت و توسعه اقتصادی باشیم.

رئیس کل سازمان فرا رسیدن نوروز 1399 را به مودیان و خانواده نظام مالیاتی تبریک گفت سال نو، نگاه و راه نو، پویشی نو (طراحی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند)

نوروز برای ما ایرانیان، همواره نشانی از امید و نشاط، تحول و نوزایی، دگرگونی دل‎ها و احوال و سرسبزی و نورستگی طبیعت بوده است. در روزهای آغازین سال نو شمسی، دل‎ها و حال و هوای ما ایرانیان، جلوه‎ای مصفا و آرامشی نو می‎یابد و در حالی که دیدارها، تازه و یادها و خاطره ها زنده می‎شود، طبیعت نیز رختی نو و ردایی سبز بر تن می‎پوشد و به سوی رویش و حیات‎مندی دگرباره قدم بر می‎دارد. اکنون که در آستانه بهار طبیعت قرار داریم و فرصتی مناسب برای نوسازی و تحول گرایی است، جا دارد نگاهی به وقایع سپری شده در سال 1398 بیاندازیم و تجربه گرانقدر گذشته را توشه راه آینده سازیم. سالی که گذشت برای سازمان امور مالیاتی کشور، سالی سرنوشت‎ساز بود. از یکسو اعمال فشارها و تهدیدهای نظامی علیه دولت و مردم ایران و از سویی دیگر، تحریم‎های اقتصادی و در راس آن، تحریم مستقیم صنعت نفت ایران، اقتصاد ایران را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است. با این حال و با وجود تهدیدهای فراگیر خارجی و مشکلات و تنگناهای داخلی، مودیان عزیز، در سال 1398 تعاملی ویژه با نظام مالیاتی داشته و با درک وضعیت فعلی کشور، دولتمردان و برنامه ریزان اقتصادی را در اداره کشور و تامین هزینه های جاری و عمرانی آن یاری رساندند; به طوری که پس از گذشت سالها، حماسه‎ای بزرگ در عرصه اقتصاد رقم خورد و نظام مالیاتی توانست کاهش درآمدهای نفتی را با تلاش مضاعف و افزایش درآمدهای مالیاتی جبران نماید. بی‎تردید این رخداد کم‎نظیر، حاصل به بار نشستن سیاست‎ها و برنامه‎های تحول‎آفرین نظام مالیاتی و حرکت یکپارچه این دستگاه به سمت هوشمندی ومدرن‎سازی به موازات تقویت رویکرد تعامل‎آمیز با مردم بوده است. البته مدرن‎سازی نظام مالیاتی در دو گام اساسی تعریف شده است. نخست تکمیل طرح جامع مالیاتی و مکانیزه و الکترونیکی شدن تمامی فرآیندها و خدمات مالیاتی و دوم هوشمندسازی نظام مالیاتی. بی‎تردید مهمترین سیاست نظام مالیاتی در سال 1398 ، طراحی نقشه راه گام دوم مدرن‎سازی نظام مالیاتی یعنی تحقق «مالیات هوشمند مبتنی بر ریزداده‌‎های ثبتی مودیان» بود و گام‎های موثری در این زمینه برداشته شد; اما اصلی‎ترین گام، با اجرا و تحقق مولفه‎های کلیدی نقشه هوشمندسازی نظام مالیاتی در سال جدید برداشته خواهد شد و با تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان به مدد همکاری دستگا‎های ذیربط، سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تشخیص‌های دقیق‏تر و وصول عادلانه‎تر مالیات حرکت خواهد کرد. همچنین در سال 98، اقدامات موثری در زمینه مقابله یکپارچه و سیستمی با فرار مالیاتی و وصول مالیات حقه و پیشگیری از این پدیده شوم برداشته شد که عملا این سیاست کلیدی در سال جاری و سال‎های آتی نیز در دستور کار سازمان خواهد بود. علاوه بر این، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و نصب و راه‏اندازی سامانه مذکور توسط مشمولان از سال آینده، از دیگر برنامه‎های کلیدی نظام مالیاتی برای هوشمندسازی به شمار می‎رود که با همراهی موثر اصناف به بهترین شکل به اجرا درخواهد آمد.
در سال جدید، می‎باید با تداوم فرهنگ و مدیریت جهادی و مشارکت فعال همه ارکان و همکاران توانمند سازمان سرفراز امور مالیاتی کشور، با امید و انگیزه و روحیه‎ای مضاعف، برنامه‎های سازمان را به پیش ببریم; بر کاستی‎ها و مشکلات فائق آییم و در نهایت جلوه‎ای ماندگار از این سازمان و توانمندی‎های آن به مردم عزیز ایران ارائه دهیم. بر کسی پوشیده نیست که دستاوردهای حاصله و توفیقات کسب شده، همه و همه به کلیت خانواده نظام مالیاتی تعلق دارد و بی‎اغراق تک تک اعضای خانواده خدوم سازمان امور مالیاتی کشور در توسعه و بالندگی نظام مالیاتی و پیشرفت و آبادانی کشور سهم داشته‏ و دارند. همچنین نقش مهم و برجسته مودیان محترم در همراهی و همدلی با نظام مالیاتی و درک وضعیت و شرایط منحصر به فرد اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.
با تبریک فرارسیدن نوروز باستانی به مردم عزیز و به ویژه مودیان محترم مالیاتی، از «مقلب‌القلوب و الابصار»، سالی مملو از خیر و برکت و سلامتی و شادکامی را برای ملت شریف ایران خواستارم و امیدوارم با تداوم این همراهی‎ها، فرصت‎های لازم را برای حرکت‎های بزرگ و برداشتن گام‎های سترگ ایجاد و به واقعیت تبدیل کنیم. همچنین فرارسیدن سال نو و «عید باستانی نوروز» را به خانواده خدوم نظام مالیاتی در جای جای ایران عزیز اسلامی تبریک عرض نموده و از خداوند منان، سلامتی و آرامش را برای همکاران گرانقدر و خانواده محترم ایشان خواستارم.

 

مدیر کل امور مالیاتی یزد: جلوگیری از فرار مالیاتی گامی موثر در تحقق عدالت

مدیرکل امور مالیاتی یزد گفت: شناسایی و مبارزه با فرارهای مالیاتی یکی از محوری ترین برنامه های سازمان مالیاتی است که سبب تحقق هرچه بیشتر عدالت مالیاتی می شود.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، منوچهر اسدی،مدیر کل امور مالیاتی یزد اظهار داشت : در شرایط فعلی که کشور ایران در جنگ نابرابر اقتصادی قرار دارد باید به تحریم های ظالمانه دشمنان به دید یک فرصت نگاه کرد و با اتکای بودجه جاری کشور به درآمدهای مالیاتی به سمت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی حرکت کرد که این مسئله نیزهمواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.
وی همچنین از کارمندان سازمان امور مالیاتی به عنوان سربازان این جنگ اقتصادی یاد کرد و افزود: افزایش فشارها و تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی در سال جاری، شرایط خطیر و پرمسئولیتی را در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی و تأمین بخش مهمی از هزینه‌های جاری کشور بر عهده دستگاه مالیاتی قرار داده است .
اسدی با بیان اینکه افزایش درآمد‌های مالیاتی به معنای گرفتن مالیات بیشتر از مردم و فشار به تولیدکننده ها نیست تصریح کرد: با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و شناسایی پایه های جدید مالیاتی کاهش درآمدهای نفتی را می توان جبران کرد که این خود گامی موثر در تحقق عدالت مالیاتی نیز به شمار می رود.
مدیر کل امور مالیاتی یزد خاطر نشان کرد: با توجه به جرم انگاری فرار مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و مجازات ‎ های تعیین شده و در راستای شفاف سازی درآمدهای واقعی از تمامی ظرفیت های قانونی در راستای برخورد قاطع با مرتکبان فرار مالیاتی استفاده خواهد شد که در این مسیر نیازمند همراهی همه ارگانها و مردم هستیم.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا09123356470-09124080325  Info @ tadbiracc.ir

موسسه خدمات مالي و حسابداری تدبیر نگر امین در راستاي كمك به شركتها در جهت تحقق اهداف آنها تا به امروز توانسته با شعار صداقت ، مشتری مداری ، اعتماد متقابل قدمهای محکم و استواری را در جهت پیشبرد اهداف خود بردارد .

خبرنامه سایت:

برای ثبت نام لطفا اطلاعات خود را وارد کنید .

تماس با ما:

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، پلاک 53، ساختمان محیا
دفتر شهریار: میدان فرمانداری، ابتدای بلوار شهید کلهر، پلاک 41، طبقه سوم، واحد 9
تلفن تماس : 

09124080325

09123356470